Ångerblankett Retur.

1. Allmänt

Vi på Onlinecurtains informerar härmed att när Du som konsument handlar via internet, gäller Konsumentköplagen (1990:932), lagen (2005:59) om distans- och hemförsäljningsavtal (Distansavtalslagen), personuppgiftslagen samt lag (2002:562 om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster (Lag om e-handel).

Onlinecurtains.se ägs och drivs av Onlinecurtains.se , registrerat i Sverige , organisationsnummer 830326-3589  momsnr SE830326358901. Onlinecurtains.se säte i Sverige ligger på Södra Stenbocksgatan 145, 242 54 Helsingborg.

Dessa “allmänna villkor” gäller när du som användare (“konsument”) beställer via www.onlinecurtains.se och relaterade sidor ("webbplatsen"). Avtalet ingås mellan dig och onlinecurtains.se , organisationsnummer 830326-3589 momsnr SE830326358901.

Du kan kontakta onlinecurtains.se via e-post på info@onlinecurtains.se.

För företagskunder gäller köplagen samt Lagen om e-handel för det frågor som inte uttryckligen regleras i dessa villkor med undantag från vad som särskilt anges för konsument nedan.


2. Produktpresentation

Onlinecurtains har gjort allt vi kan för att återge alla färger och bilder korrekt på vår hemsida. Vi kan dock ej garantera att den faktiska varan kommer att ha exakt den färg och utseende som Du uppfattar på Din skärm. Detta på grund av färgfunktioner samt bildskärmen på Din dator, vi kan inte ansvara för färgåtergivningen på Din datorskärm.

Observera att vid köp av mönstrade tyger så kan tyget vara tillklippt var som helst i mönstret, därför kan tygbiten du beställer börja och sluta på andra ställen än vad produktbilden visar. Om det är någon viss del av mönstret du önskar att få med måste du därför beställa en extra rapport för att vara säker på att du får med den del av mönstret du vill.


3. Köp och avtal

Köp av produkter hos Onlinecurtains innebär samtidigt godkännande av våra allmänna villkor. Vid beställning över internet föreligger bindande köpeavtal. Ett avtal om köp ingås när Onlinecurtains har bekräftat konsumentens beställning och konsumenten har fått en orderbekräftelse från Onlinecurtains via e-post. Vi rekommenderar att du sparar orderbekräftelsen inför eventuella kontakter med Onlinecurtains kundservice gällande beställningen. Onlinecurtains förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Vid misstänkt bedrägeri kommer kontakt att tas med polisen. Alla bedrägerier polisanmäls. Onlinecurtains ingår endast avtal med myndig person över 18 år. Vi strävar efter att alltid publicera den senaste och mest tillförlitliga informationen på Onlinecurtains webbshop. Vid uppenbara felaktigheter i vår information på nätet, t ex avseende priser eller kvantiteter, förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa i efterhand. Om du inte accepterar korrigeringen har Du alltid rätt att avboka Din beställning.

Minsta beställning av tyger är 3 meter. 


4. Priser

Alla våra priser är i svenska kronor inklusive moms. Fraktkostnader är ej inkluderade i priset, utan läggs till som en extra avgift enligt nedan. Priserna uppdateras löpande och skall alltid vara aktuella. Vi reserverar oss för felaktig information på grund av tekniska eller mänskliga fel.


5. Tygprover

Tygprover skickas mot en kostnad på 0 kr/st (gratis)  och storleken kan variera beroende på tyg. Max antal tygprover är 5st/kund. Normalt skickas tygproverna inom 1-3 arbetsdagar, Tygproverna levereras direkt i brevlådan. 

Tänk på att det kan vara nyansskillnader på ett tygprov och tyget du faktiskt beställer då dessa inte alltid är ifrån samma färgbad.


6. Frakt

Order över 8000 SEK är fraktfritt*. Vid order under 8000 SEK tillkommer en fraktavgift på 75 kronor för ombudspaket och vid leverans av långgods över 140 cm tillkommer en fraktavgift på 149 kronor för hemleverans. Du kan även välja en av våra tilläggstjänster avseende frakt mot en extra kostnad. Vid långgods över 200 cm kan du som kund välja på två olika fraktsätt; leverans till terminal (paketet hämtas ut på närmsta Schenkerterminal) för 149 kr eller hemleverans för 399 kr. 

Vi reserverar oss för möjligheten att skicka beställningar med våra förvalda fraktsätt till adresser utanför våra fraktbolags täckningsområden. I sådana fall kontaktar vår kundtjänst dig via email för att hitta alternativa lösningar för din leverans. Onlinecurtains förbehåller sig rätten att häva ett köp om leverans inte är möjlig enligt våra standardvillkor. Ett sådant exempel kan vara att leverera till vissa länder eller öar. Kontakta vår kundtjänst för mer information.



*Gäller ej gardinstänger/rullgardiner eller andra långgods över 140 cm.


7. Leveranser

Leveranstid inom Sverige 4-7 arbetsdagar, måttbeställda produkter inom 7-14 arbetsdagar. Vid annan leveranstid anges detta i produktinformationen. Vid slutförsäljning och längre leveranstider informeras kunden via mail.

Efter slutförd order bekräftas kunden via e-post. Outlösta paket debiteras med 300 SEK. Outlösta paket innehållande måttanpassade produkter debiteras med hela ordervärdet. Vid slutförsäljning av produkter informeras kunden inom två arbetsdagar. Vid försening har kunden rätt att häva köpet utan kostnad.


8. Transportskada

Upptäcker du att ditt paket är skadat ska du anmäla detta direkt på plats. Du gör en reklamation till transportören direkt på utlämningsstället. Kontakta sedan oss om skadan via info@onlinecurtains.se, och ange ”Transportskada” och ditt ordernummer i ämnesraden.


9. Reklamation

Enligt konsumentköplagen har kunden rätt att returnera en vara inom 3 år under förutsättning att det var fel på varan vid köptillfället. Om varan är felaktig skall detta anmälas till Onlinecurtains snarast via e-post info@onlinecurtainsse eller via telefon 073-542 34 82. Vid eventuell tvist förbinder vi oss att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Kunden ersätts för returfrakt vid godkända reklamationer.

För att vi ska kunna göra en bedömning av din reklamation ber vi dig om följande:

  • Kontakta Onlinecurtains kundservice på info@onlinecurtains.se
  • Skicka en kortfattad beskrivning av skadan eller defekten och hur den har uppstått, så fort du upptäcker den
  • Bifoga en beskrivning av defekten med 2-4 bilder. Felet måste synas tydligt, och du måste bifoga en bild på såväl hela produkten som på delen som är defekt
  • Ange ordernummer eller bifoga en kopia av orderbekräftelsen.
  • När vi har mottagit ditt mail behandlar vi din reklamation så fort som möjligt

När du mailat oss ditt reklamationsärende så kommer vi att skicka en retursedel till dig via mail så att du kan skicka tillbaka din felaktiga vara till oss för bedömning. Om du returnerar en defekt produkt / defekta produkter kommer Onlinecurtains att stå för fraktkostnaderna.

Varan måste alltid vara väl förpackad och du måste spara kvittot för porto. Du är ansvarig för paketet tills det har tagits emot av Onlinecurtains, så behåll postkvittot inklusive information om fraktkostnader och spårningsnummer om det finns.


10. Betalningsformer

Swish

Direktbetalning via Swish är ett snabbt och enkelt betalningsalternativ. Betalsättet gäller ordrar från onlinecurtains.nl och förutsätter att du har Swish samt BankID säkerhetsapp på mobilen. När du väljer Swish som betalningsalternativ fyller du i ditt mobilnummer som är kopplat till appen, och slutför köpet genom att följa instruktionerna på skärmen.


11. Regler vid retur- och ångerrätt

Vi erbjuder totalt 30 dagars öppet köp på icke måttanpassade produkter från mottagandet av din order. Under dom första 14 dagarna kan du returnera din order enligt villkoren i Distansavtalslagen. Du har rätt att returnera din order utan att ange något skäl inom 30 dagar. Ångerfristen löper ut 30 dagar efter dagen då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar den sista varan i fysisk besittning. 

Ladda ner Retur- och ångerblankett här. Vill du utöva ångerrätten ladda ner blanketen och skicka till oss på info@onlinecurtains.se om ditt beslut att returnera/byta köpet. Ange namn, adress, telefonnummer, e-postadress, ordernummer och kundnummer. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 30 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna trettiodagarsperiod löpt ut.

Har du hanterat produkten i större omfattning än vad som krävs för att fastställa egenskaper eller funktion kommer Onlinecurtains ta ut ersättning för produktens värdeminskning. Tänk på att detta även gäller om produktens förpackning skadats i större utsträckning än vad som krävs för att ta ut produkten. Med produktens förpackning menas inte ytteremballaget som skyddar vid transport.

Vid returdag 15-30 skall produkten vara i väsentligt oförändrat skick samt ligga i sin originalförpackning. 

Varan skall ej vara använd eller trasig och komplett med samtliga tillbehör. Avsteg från detta accepteras endast om varan förändrats på grund av någon åtgärd som varit nödvändig för att undersöka varan och ej väsentligen förändrat varans skick. Sådan undersökning av varan skall ske med största varsamhet och får inte vara mer omfattande än nödvändigt.

Du kommer att få betala fraktkostnaderna för återsändandet av varan samt stå för transportrisken. Du som kund kan köpa en returfraktsedel från oss för 75 kr.

Om du returnerar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Observera att om du valt att köpa en returfraktsedel av oss kommer detta belopp inte inkluderas i återbetalningen. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi mottagit returen till vårt lager. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om vi inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

Ångerrätt/bytesrätt gäller EJ för måttanpassade produkter eller metervaror.

Adress för returer: Onlinecurtains.se Zsuzsanna Bera , Södra Stenbocksgatan 145, 252 45 Helsingborg

Om du har handlat på Onlinecurtains.se och ovanstående punkter ej uppfylls, godkänns inte din retur och varan returneras tillbaka till dig samtidigt som du debiteras för fraktkostnaden. Tänk på att du själv är ansvarig om produkten försämras under returfrakten, se därför till att emballera den väl.

Måttanpassade produkter

Vid beställning av måttanpassade produkter, det vill säga efter kundens egna mått, sker alltid tillverkningen av produkten i det angivna måttet (du som kund måste därför alltid dra av t.ex. mått mellan golv och nedre kant på gardin).

När vi behandlar produkter i vår syateljé, mäts tyget innan sömnad, efter sömnad och efter strykning, för att det alltid skall stämma med kundens angivna mått.

Tyg är dock ett levande material som kan förändra sig på grund av temperatur och luftfuktighet mm. Därför godkänner vi en differens på 0,5% på kundens angivna mått.


12. Bytesrätt

Vi erbjuder totalt 30 dagars öppet köp på icke måttanpassade produkter ifrån mottagandet av din order. Under dom första 14 dagarna kan du returnera din order enligt villkoren i Distansavtalslagen.

Har du hanterat produkten i större omfattning än vad som krävs för att fastställa egenskaper eller funktion kommer Onlinecurtains.nl ta ut ersättning för produktens värdeminskning. Tänk på att detta även gäller om produktens förpackning skadats i större utsträckning än vad som krävs för att ta ut produkten. (Med produktens förpackning menas inte ytteremballaget som skyddar vid transport.

Vid byte dag 15-30 skall produkten ligga oanvänd i sin originalförpackning som den levererades i. Vid byte står kunden för transportrisken och kostnaden. Ange alltid namn, adress och fakturanummer.

Bytesrätt gäller EJ för måttanpassade produkter eller metervaror.

Måttanpassade produkter

Vid beställning av måttanpassade produkter, dvs. efter kundens egna mått, sker alltid tillverkningen av produkten i det angivna måttet (du som kund måste därför alltid dra av t.ex. mått mellan golv och nedre kant på gardin).

När vi behandlar produkter i vår syateljé, mäts tyget innan sömnad, efter sömnad och efter strykning, för att det alltid skall stämma med kundens angivna mått.

Tyg är dock ett levande material som kan förändra sig på grund av temperatur och luftfuktighet m.m. Därför godkänner vi en differens på 0,5% på kundens angivna mått.


13. Garanti

Hos oss gäller 1 års garanti. Garantin gäller om en vara går sönder vid normal användning. Faktura eller kvitto gäller som garantibevis.


14. Utlämnande av personuppgifter

På Onlinecurtains värnar vi om din personliga integritet och eftersträvar alltid efter att hålla en hög nivå av dataskydd. För att du ska känna dig trygg i vår hantering av dina personuppgifter har vi därför tagit fram en integritetspolicy som visar hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning. Läs mer om GDPR och vår intigritetspolicy här. 


15. Vad som avses med personuppgifter

Personuppgifter är information som direkt eller indirekt kan identifiera en fysisk person. Begreppet omfattar inte information som har anonymiserats så att den inte kan kopplas till, eller identifiera en fysisk person.


16. Anti-spam policy

Onlinecurtains.se  medverkar ej till att skicka s.k. SPAM. Som kund till oss kan ni få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation Ni initierat, samt information, nyhetsbrev eller erbjudande kring vår kundrelation. E-postutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet förekommer ej. Sker automatiskt utskick ska kunden kunna avregistrera sig från dessa via en länk i e-post meddelandet. Detta skall kunna ske utan att kunden gör en inloggning eller liknade åtgärd. Du som kund har alltid rätt att begära utdrag av registrerade personuppgifter, ändringar av uppgifter eller att uppgifterna raderas.


17. Coockiepolicy

Den här sidan använder cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du vår användning av cookies i enlighet med vår Cookie policy.


18. Force Majeure

Onlinecurtains.se  är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan. Och omständigheterna försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet.

Såsom befriande omständighet ska anses vara bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.


19. Överklagan

Om du har ett klagomål kring ditt köp, vänligen maila info@onlinecurtains.se. Om vi inte hittar en passande lösning kan du, om villkoren är uppfyllda, göra ett klagomål hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) (http://www.arn.se/) Postadress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan också använda EU-kommissionens tvistlösning online (EU ODR) (http://ec.europa.eu/odr) för ditt klagomål. Denna portal kan vara aktuell om du bor i ett annat EU-land. När du skickar in ett klagomål, vänligen ange vår e-postadress info@onlinecurtains.se.